V souvislosti s rychlým nárůstem počtu obyvatel města v první čtvrtině 19. století rozhodl purkmistr Martin Kopecký, který chtěl z Plzně vytvořit moderní město, o zbourání prakticky všech hradeb.
V průmyslové centrum se Plzeň začala proměňovat v polovině 19. století. Proslavila ji především továrna Emila Škody a Měšťanský pivovar. Avšak první skutečné továrny s parními stroji sloužily k výrobě potravin.
Plzeň náležela k důležitým poštovním zastávkám již od počátku 17. století. Pošta však nesloužila jen pro doručování zpráv. Už od pobytu Rudolfa II. v Plzni sloužily poštovní stanice i pro dostavníky, které převážely cestující.
Od roku 1810 do roku 1910 vzrostl počet obyvatel Plzně čtyřnásobně. Město se stalo významným průmyslovým centrem i důležitou dopravní tepnou. S tím šel ruku v ruce i rozvoj stavební.
Více než sto let byla jedním ze symbolů Plzně firma Škoda. Z původních sléváren a strojíren se pod vedením Emila Škody stal podnik vyrábějící nejen zbraně pro Rakousko-Uhersko, ale i lokomotivy, automobily, tramvaje a trolejbusy.