Stopy historie

Průmyslová revoluce v Plzni

Bourání městských hradeb

V souvislosti s rychlým nárůstem počtu obyvatel města v první čtvrtině 19. století rozhodl purkmistr Martin Kopecký, který chtěl z Plzně vytvořit moderní město, o zbourání prakticky všech hradeb.

První pivovar v Plzni

Pivo sice pokládáme za český národní nápoj, jeho původ však sahá do dávné minulosti. První doklad o plzeňském pivovaru pochází z roku 1307, ovšem opravdu dobré pivo se Plzeňané naučili vařit až v roce 1842.

Černá Plzeň

V průmyslové centrum se Plzeň začala proměňovat v polovině 19. století. Proslavila ji především továrna Emila Škody a Měšťanský pivovar. Avšak první skutečné továrny s parními stroji sloužily k výrobě potravin.

První vlak z Plzně

První vlak z Plzně vyjel 14. října 1861 v osm hodin ráno, a to ze skvrňanského nádraží. Třináct vagonů tažených lokomotivou Pilsen mířilo do bavorského Furth im Wald (Bavorský Brod).

Plzeňská pošta

Plzeň náležela k důležitým poštovním zastávkám již od počátku 17. století. Pošta však nesloužila jen pro doručování zpráv. Už od pobytu Rudolfa II. v Plzni sloužily poštovní stanice i pro dostavníky, které převážely cestující.

Křižíkova tramvaj

Když se plzeňští radní v roce 1891 rozhodli vybavit své město novým typem veřejné dopravy, který tehdy představovala elektrická tramvaj, obrátili se na slavného vynálezce Františka Křižíka.

Plzeňští stavitelé

Od roku 1810 do roku 1910 vzrostl počet obyvatel Plzně čtyřnásobně. Město se stalo významným průmyslovým centrem i důležitou dopravní tepnou. S tím šel ruku v ruce i rozvoj stavební.

Život průmyslového dělníka

Díky mohutnému rozvoji průmyslu začalo do měst postupně přicházet mnoho venkovských obyvatel, kteří zde nacházeli uplatnění jako tovární dělníci. Jejich život se tím dramaticky změnil. Ne vždy však k lepšímu.

Největší zbrojovka Rakouska-Uherska

Více než sto let byla jedním ze symbolů Plzně firma Škoda. Z původních sléváren a strojíren se pod vedením Emila Škody stal podnik vyrábějící nejen zbraně pro Rakousko-Uhersko, ale i lokomotivy, automobily, tramvaje a trolejbusy.

A přece poletí

Zatímco první letadlo létalo nad Malesicemi v roce 1910 (šlo tehdy o první úspěšný let v celém Království českém), první letoun domácí, československé výroby odstartoval z borského letiště 27. dubna 1919. Zdaleka to však nebyla první letecká show, kterou mohli Plzeňané obdivovat.

Skip to content